اسلایدر

اگر نماز گزار بفهمد رو به قبله نبوده وظیفه اش چیست ؟

الف) در اثناء نماز بفهمد که :

کمتر از 90 درجه إنحراف دارد : به سمت قبله برگردد.
بیشتر یا مساوی90 درجه إنحراف دارد : نماز باطل است. (مگر در صورت تنگی وقت)

ب) بعد از نماز :
* کمتر از 90 درجه إنحراف دارد : صحیح است.
* بیشتر یا مساوی 90 درجه إنحراف دارد :
در وقت نماز : باید اعاده شود.
خارج از وقت نماز : مستحب است که قضا شود. (مشهور)

نکته : این تقسیم بندی در صورتی جاری است که با حجت شرعی قبله را شناخته و بعد کشف خلاف شده است وگرنه در فرض غفلت و یا مسامحه ، اگر کشف خلاف شد إعاده واجب است.[1]

 

منبع :
-------------------------
[1] . عروه الوثقی فصل فی القبله م 17 .


ادامه مطلب


[ جمعه 9 مهر 1395  ] [ 04:02 ب.ظ ] [ محمد معزی زاده ]

میخوایم نماز طهروعصر بخونیم آیا بایداول قضای صبح بخونیم

میخوایم نماز طهر و عصر رو بخونیم آیا باید اول قضای صبح رو بخونیم یا میشه بعد از نماز ظهر و عصر خوند ؟ در این مورد ترتیب لازمه ؟


آیت الله خامنه ای : ترتیب در ادای نماز قضا لازم نیست، میتوانید بعد از ادای نماز ظهر و عصر قضای نماز صبح را بخوانید.
آیت الله مکارم شیرازی: کسى که نماز قضا از روزهاى پیش بر ذمّه دارد مى تواند قبل از خواندن نماز قضا به نمازاداى روزانه مشغول شود، مگر آنکه یک یا دو نماز قبل از آن باشد که بنابر احتیاط واجب باید قبلاً بجا آورد .
آیت الله وحید خراسانی: اشکال ندارد و ترتیب لازم نیست.
آیت الله سیستانی: به احتیاط مستحب قضای نماز صبح را بخواند
آیت الله فاضل : اگر قضای نماز صبح از همان روز باشد احتیاط آن است که اول قضای نماز صبح خوانده شود بعد نماز ظهر و عصر را بخواند.

 


ادامه مطلب


[ جمعه 9 مهر 1395  ] [ 02:27 ب.ظ ] [ محمد معزی زاده ]

حکم قرائت زن ها در نماز

در صورتیکه نامحرم صدایشان را نمی شنود مخیّرند که بلند یا آهسته بخوانند و اگر نامحرم صدایشان را می شنود :
مشهور : بنابر احتیاط واجب ، آهسته بخواند.
آیات عظام رهبری ، مکارم ، زنجانی : بنابر احتیاط مستحب آهسته بخواند.
آیت الله بهجت : در صورت شنیدن نامحرم واجب است که آهسته بخواند.[1]

 

منبع :
------------------------
[1] . توضیح المسائل مراجع مسأله 992 و993 و 994 ، آجوبه الإستفتاءات سؤال 471


ادامه مطلب


[ جمعه 9 مهر 1395  ] [ 02:18 ب.ظ ] [ محمد معزی زاده ]

نماز خواندن با وضوى نماز قبلى

سوال : آیا با وضویى که براى نماز صبح گرفته شده مى‌توان نماز ظهر را اقامه کرد؟

 پاسخ : وقتى وضوى صحیح گرفتید (چه به قصد بجا آوردن نماز یا خواندن قرآن و دعا و یا به قصد طهارت)، تا وقتى که آن وضو باطل نشده است، مى‌‌توانید اعمالى را که نیاز به وضو دارد انجام بدهید اگر چه شک در باطل شدن آن داشته باشید که در این صورت مى‌‌توانید به شک اعتنا نکنید و بگویید وضویتان باقى است و باطل نشده است.

 


-------------------------------------------------------------------------
منبع : http://www.leader.ir/tree/index.php?catid=49


ادامه مطلب


[ جمعه 9 مهر 1395  ] [ 02:09 ب.ظ ] [ محمد معزی زاده ]

آیا بلند گفتن « بسم الله الرحمن الرحیم » در نماز مستحب است

آیا بلند گفتن « بسم الله الرحمن الرحیم » در نماز مستحب است ؟

در رکعت اول و دوم نماز ظهر و عصر همه مراجع می گویند مستحب است (( بسم الله)) را بلند بگوییم , إلا آیات عظام فاضل لنکرانی و مکارم شیرازی که می فرمایند : بنابر احتیاط واجب آن هم باید آهسته باشد مگر امام جماعت که باز مستحب است بلند بگوید.[1]

 

 

منبع :
-----------------------------------------------------
[1] . عروه الوثقی القول فی القرائه مسئله 21 .


ادامه مطلب


[ جمعه 9 مهر 1395  ] [ 02:03 ب.ظ ] [ محمد معزی زاده ]

کسى که عمداً نماز را ترک کند یا سبک بشمارد، چه حکمى دارد؟

سوال : کسى که عمداً نماز را ترک کند یا سبک بشمارد، چه حکمى دارد؟

?? پاسخ : نمازهاى روزانه‏اى که در پنج نوبت خوانده مى‏شود، از واجبات بسیار مهم شریعت اسلامى بوده و بلکه ستون دین است و ترک یا سبک شمردن آن شرعاً حرام و موجب استحقاق عقاب است.

 

منبع :
--------------------------------------------------------
استفتائات مقام معظم رهبری
http://www.aviny.com/Ahkam/Estefta1/namaz_1.aspx#a1

 


ادامه مطلب


[ جمعه 9 مهر 1395  ] [ 01:58 ب.ظ ] [ محمد معزی زاده ]

حکم قرائت حمد و سوره در هنگام نماز جماعت

سوال : در نماز جماعت وقتی که امام سوره حمد را قرائت می‌کند ما هم بخوانیم یا فقط گوش دهیم؟

?? پاسخ : اگر مأموم صداى قرائت امام را در نمازهاى صبح و مغرب و عشا بشنود، نباید حمد و سوره را بخواند و اگر صداى امام را نشنود، مستحب است[1]
حمد و سوره را آهسته بخواند و در نمازهاى ظهر و عصر همیشه باید حمد و سوره را ترک کند اما ذکر گفتن به طور آهسته مستحب است.[2]
در هر حال، چنانچه نمازگزار سهواً بر خلاف موارد مذکور عمل کند، نماز وی صحیح است.[3]

 


 

منبع :

-----------------------------------------
[1]. آیت الله مکارم: (جایز است).
[2]. امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، ج‌1، ص 794،
[3]. ر.ک: همان، ج‌1، ص 795، م 1464.

 

 


ادامه مطلب


[ جمعه 9 مهر 1395  ] [ 01:37 ب.ظ ] [ محمد معزی زاده ]

پستی و بلندی محل سجده تا چه حدی جایز است؟

  سوال : پستی و بلندی محل سجده تا چه حدی جایز است؟

?? پاسخ : در مورد سجده شرط است که محلی که در سجده پیشانی بر روی آن قرار می‌گیرد، نسبت به مکانی که زانوها در آن مکان مستقر می‌شود، یا باید کاملاً صاف و مسطح باشد و یا اگر بین این دو مکان پستی و بلندی وجود دارد باید بیش‌از چهار انگشت بسته، پستی و بلندی نداشته باشد. چنان‌چه شخصی عاجز از سجده‌کردن به این نحو است، ‌یعنی باید پیشانی را بر روی مکان مرتفع بگذارد تا بتواند سجده کند، در این صورت اشکال ندارد.ولی اشخاصی که قدرت دارند، باید سجده آنان طبق همین ضابطه‌ای باشد که بیان گردید.

 

منبع :
----------------------------------
استفتاء مقام معظم رهبری


ادامه مطلب


[ جمعه 9 مهر 1395  ] [ 01:23 ب.ظ ] [ محمد معزی زاده ]

وحدت و تقیه در نماز

سوال: 1- آیا می‎شود در غیر حج و در غیر موارد تقیه هم به اهل سنت اقتدا کرد یا نه؟
2- شرکت در نماز جماعت اهل سنّت و خواندن نمازهای یومیه با آنها، آیا کفایت از نماز واجب می‎نماید یا نه؟
3- شرکت در نماز جماعت اهل سنّت، آیا اختصاص به مسجد الحرام و مسجد النبی دارد، یا در مساجد دیگر هم کافی است؟

پاسخ :

 

آیت الله خامنه ای: ج1) نماز جماعت براى‌ حفظ وحدت اسلامى جایز و صحیح است هر چند در فرض سؤال باشد.
ج2) از جواب قبلى مشخص شد.
ج3) اختصاص ندارد.

 

 


ادامه مطلب


[ جمعه 9 مهر 1395  ] [ 01:21 ب.ظ ] [ محمد معزی زاده ]

اذان بین دو نماز

سوال: آیا اذان بین دو نماز بدعت است؟
1- اگر بین دو نماز جمع کنیم و فاصله ای نیندازیم آیا اذان گفتن حرام است؟
2- اگر بخوایم بین دو نماز اذان بگیم چقدر باید فاصله بیفتد؟

 

پاسخ:
آیت الله خامنه ای:‌
ج1) بنابر احتیاط واجب در هر موردى که نمازها جمع خوانده مى‏ شوند باید اذان ترک شود.
ج2) اگر به اندازه ای فاصله شود که عرفا بگویند نماز را به صورت جمع نخوانده اید اذان ساقط نیست و با خواندن نافله نماز عصر بین ظهر و عصر و نافله مغرب بین نماز مغرب و عشا، جدا شدنى که موجب ساقط نشدن اذان است تحقق پیدا مى‏ کند.

 

 


ادامه مطلب


[ جمعه 9 مهر 1395  ] [ 01:11 ب.ظ ] [ محمد معزی زاده ]